Infektion i øjelågets kirtler

Infektion i øjelågets kirtler (Chalazion)

Langs øjenlågskanten ligger en række små kirtler (25-45 stk.) som benævnes meibomske kirtler. De munder ud i kanten af øjenlågene, og deres udmunding kan ses hvis man tipper øjenlåget lidt.

Kirtlernes funktion er at producere sekret som sammen med de vandige tårer og sekretioner fra andre kirtler udgør tårefilmen.

Hvis udmundingen af disse kirtler stopper ophobes sekretet i kirtlen, og der opstår en betændelse i kirtlen og en byld. En sådan byld benævnes et chalazion.

Chalazionet ses som en lille gullig hævelse på kanten af øjenlåget. Lidelsen medfører øget tåreflåd og irritation. Hvis bylden bliver stor, kan den genere hornhinden og give anledning til hornhindesår eller anden skade på hornhinden.

Diagnosen stilles ved at øjenpaneldyrlægen udelukker andre former for læsioner, som kan opstå på øjenlåget.

Behandlingen er en lille operation under bedøvelse, hvor kirtlen spaltes og indholdet forsigtigt skrabes ud. Efter operationen skal anvendes øjensalve for at afhjælpe infektionen.

Fremtidsudsigterne for helbredelse er gode, dog kan det ses, at der opstår et chalazion i en anden kirtel. Dette kan ske, idet hunde som får problemet kan være disponeret for tilstanden.