Tårekanalbetændelse

Øjenbetændelse og betændelse i tårekanalerne hos kaniner:

Øjenbetændelse ses hyppigt hos kaniner og er ofte årsag til besøg hos dyrlægen.

Ofte har tilstanden stået på nogen tid og kaninens pels omkring øjnene er fugtig og klistret. Bindehinden i øjet er rød og øjenlågene hævede. Der ses vandigt flåd til blandet pus. Kaninen kniber øjet lidt sammen og er generet af tilstanden.

Der er to årsager til sådanne symptomer hos kaniner, nemlig betændelse i bindehinden og betændelse i tårekanalerne. Det er vigtigt for udfaldet af behandlingen at skelne mellem de to tilstande samt at kende til den normale bakterielle flora i kaninens bindehinde og tårekanal.

Betændelse i bindehinden (øjenbetændelse) kan behandles med øjendråber, men ofte er det en god ide at foretage en dyrkning fra øjenslimhinden inden behandling iværksættes.

Betændelse i tårekanalerne (dacryocystitis) er en mere alvorlig tilstand og svære at behandle. Tilstanden kan skyldes tandproblemer, som medfører en lukning af tårekanalerne. Behandling af denne tilstand kræver at kaninen bedøves og tårekanalerne udskylles. Det er ofte nødvendigt at udskylle flere gange og i mere alvorlige tilfælde lægges en tynd tråd ned gennem tårekanalen. Tråden ligger i kanalen i flere uger, mens der udskylles jævnligt.

Chancerne for helbredelse afhænger af hvor kronisk tilstanden er, og om der stilles den rette diagnose fra starten. Hvis tandproblemer er årsag til betændelsen i tårekanalerne, er helbredelse afhængig af om tandproblemerne kan behandles.