Cornea sekvester

Cornea sekvester er en unik lidelse hos kat, hvor dele af hornhinden forandrer farve og bliver brun/sort.

Tilstanden ses oftest hos perser, himalyan, siameser og abyssiner katte men også hos andre racekatte og huskatte. Det er voksne katte på alle alderstrin og af begge køn, som får sygdommen

Årsagsforholdene er uklare. Men faktorer som medfører uhensigtsmæssige forhold for hornhinden menes at være disponerende: Tidligere skader på hornhinden fx hornhindesår, forandringer i tårefilmen, udstående øjne og katte Aids. Arvelighed kan ikke udelukkes

I starten ses tilstanden som et orange – brunt område centralt på hornhinden. Senere bliver området sort. Dette område af hornhinden er dødt, hvilket er årsagen til, at det forandrer karakter.  Blodkar dannes i hornhinde mod læsionen, og efterhånden hæver området sig over den øvrige hornhinde. Katten får øget tåreflåd, viser tegn på lysskyhed og blinker mere end normalt. Tilstanden er smertefuld og katten kan ændre karakter, blive mindre social og gemme sig.

Diagnosen stilles ved at hornhinden undersøges med et øjenmikroskop. Denne undersøgelse viser hvor dybt det forandrede væv når ned i hornhinden.  Der er stor forskel på hvor dyb læsionen er, og hvor stort et område det dækker.

Ligeledes er det vigtigt at vurdere, om der er tilgrundliggende årsager til sygdommen. Ved undersøgelsen vurderes tårefilmen, hornhinden undersøges for sår, øjenlågene efterses for defekter, og muligvis tages der blodprøver for at udelukke katte adis.

Lidelsen er forbundet med smerte og ubehag for katten, hvorfor den første behandling sigter mod at gøre katten så smertefri som mulig.

Afhængig af tilstandens udbredelse og dybde tages stilling til, hvilken behandling der anbefales. Tilstanden kan i nogle tilfælde hele op med lang og intensiv behandling med øjendråber. Dog er denne helingsperiode smertefuld for katten, og oftest anbefales det at udføre en kirurgisk fjernelse af området. Der er forskellige metoder hvorpå dette kan foretages, og hvilken metode der benyttes, afhænder af det enkelte tilfælde.

Efter den kirurgiske behandling skal øjet behandles med øjendråber eller salve, og det er nødvendigt at katten kommer til kontrol, således at det sikres at helingen foregår efter planen.