Tørøje (KCS)

Tørøje (KCS):

Tørøje, keratoconjunktivitis sicca KCS er en almindelig forekommende øjensygdom hos hunde. Ca. 2 % af alle hunde rammes af sygdommen, dog er visse racer disponeret for sygdommen. Boston Terrrier, Cavalier King Charles Spaniel, Dværg Schnauzer, Engelsk Bulldog, Amerikansk og Engelsk Cocker Spaniel, Hos disse racer udvikler ca. 10 % nedsat tåreproduktion. Sygdommen er hyppigere hos midaldrende og ældre hunde og hyppigst hos tæver (65 %). 60 % af hunde med lidelsen tør øje har problemet i begge øjne.

Tørøje er en lidelse hvor en eller flere af tårekirtlerne ikke fungerer. Den nedsatte tåreproduktion kan være midlertidig eller permanent.  Når tårekirtlerne ikke fungerer nedsættes eller stopper produktionen af specielt den vandige del af tårevæsken.

Årsagen til tørøje er oftest en immunmedieret betændelse i tårekirtlen, hvor patienten selv danner antistoffer mod egne celler i tårekirtlen. Andre faktorer kan også medføre tør øje:

• Tørøje kan være medfødt og evt. arvelig
  • Fjernelse af tårekirtlen ved det 3 øjelåg
  • Hundesyge
  • En bivirkning til visse lægemidler
  • Som følge af traume mod øjet.

Tårefilmen har en smørende effekt, giver næring og hindrer fordampningen fra hornhinden. Desuden har tårefilmen en betydning for den optiske effekt og lysets passage. Når der opstår forandringer i tårefilmen reagerer øjet med en blinkerefleks for at danne et nyt lag. De første symptomer på tørøje er derfor hyppig blink. Manglende tåreproduktion medfører konstant irritation af hornhinden, og der opstår en kronisk betændelsestilstand i hornhinden (keratitis), som kan udvikle sig til blindhed, hvis der ikke rettes op på tilstanden.

Manglende tåreproduktion giver anledning til smerte, idet hornhinden er konstant irriteret. Især i starten er lidelsen karakteriseret ved smerte, der ses blinken og lysskyhed. Den manglende vandige tåreproduktion medfører en øget produktion af den mucøse tåreproduktion, og der ses en klistret tåreproduktion. Hornhinden mister sin glans og virker mat. Øjets bindehinde bliver irriteret og betændt (konjunktivitis), rødt og hævet. Der kan opstå hornhindesår og i kroniske tilfælde ses indvækst af blodkar og pigment i hornhinden. Pigmentet kan dække hele øjet og medføre blindhed

Diagnosen stilles dels ved at dyrlægen ud fra symptomerne får mistanke om sygdommen. Den endelige diagnose stilles ved måling af tåreproduktionen, en såkaldt Shirmes Tear Test, med en lille papirstrimmel. Denne placeres ved nederste øjenlåg og skal sidde i 1 min. Normalt væder hundens øje 14-25 mm/min. Hos hunde med nedsat tåreproduktion vædes mindre. Målingen er helt smertefri for hunden.

Behandlingen består af øjendråber og eller øjensalve som øger tåreproduktionen og som samtidig har en effekt på betændelsen i øjet.  Ofte vælges især i starten også at behandle med øjendråber, som erstatter de manglende tårer.

Det vigtigste i behandlingen er at være opmærksom på at behandlingen for tør øje er livslang. Det anbefales at vurdere behandlingsresultatet efter 6 uger, og hvis der er positiv effekt anbefales kontrol 2-3 gange ugentlig.

I tilfælde hvor behandling med øjendråber ikke har den ønskede effekt, kan komme på tale at operere en af spytkirtlernes udførselsgange op til øjet, for således at få tilført spyt som kunstig tårevæske. Denne operation benyttes dog sjældent i dag.

Fremtidsudsigterne er gode for bevarelse af synet, hvis diagnosen stilles tidligt i forløbet og behandlingen iværksættes hurtigt. Hos 80 % af hunde med KCS vil behandlingen efter 2 mdr. medføre en markant forøget tåreproduktion. Herved undgås de kroniske skader i hornhinden. Behandlingen er livslang i langt de flest tilfælde.