Ekstra øjenhår (Distichiasis)

Distichiasis er ekstra øjenhår der udvikles og vokser fra hårsække i de meibomske kirtler på øjelågets kant. Hårene sidder på øjelågskanten og generer hornhinden i varierende grad.

Distichiasis er en formodet arvelig sygdom. Arvegangen er ikke kendt. Lidelsen kan optræde hos alle racer, men ses hyppigere hos visse racer som fx himalayan cat.

Symptomerne på distichiasis er kroniske tegn på irritation af øjet. Hårene kan være bløde og lange eller korte og stive. Hyppigt er det de korte og stive hår der generer hornhinden mest. Symptomerne er tåreflåd og hyppige blink, idet hårene irriterer øjet. I værste fald, kan der opstå hornhindesår, som følge af den konstante irritation. Sker dette bliver øjet rødt, slimhinden hæver op og katten klør i øjet og bliver lyssky grundet smerter i øjet.

Diagnosen kan stilles med god forstørrelse og lys, idet hårene kan visualiseres direkte. Ved undersøgelsen vurderes desuden om hårene har forårsaget skader på hornhinden.

Hvis hårene er til gene bør tilstanden behandles. Uønskede hår og hårsække kan fjernes ved en operation. Operationen kan medføre minimal risiko for arvævsdannelse.

Der findes forskellige metoder til fjernelse af hårene. Hårene kan fjernes ved frysning af hårsækkene. En anden metode er elektroepilering, hvor hårsækkene ødelægges enkeltvis. I enkelte er en radikal fjernelse af hele hårsækken den bedste løsning. Dyrlægen vurderer hvilken metode der anvendes og er afhængig af antal hår og deres karakter.

Ingen metode giver 100 % sikkerhed for, at alle hårsække er ødelagt. Distichiasis hår fælder som andre hår, og de kan derfor ligge skjult i de meibomske kirtler. Hvis dette er tilfældet i operationsøjeblikket, behandles disse hårsække ikke, hvorfor flere behandlinger kan være nødvendige.

Fremtidsudsigterne for helbredelse er gode ved kirurgisk behandling.

Katte, som har distichiasis, bør parres med katte, som ikke har sygdommen.