Working Dog Retinopathi

Working Dog Retinopathi:

Working Dog Retinopathi eller Focal/multifocal acquired retinopathy (FMAR) er formentlig den hyppigst sete nethindelidelse hos Border Collies, men ses også hos flere andre hunderacer. Især meget atletiske og aktive hunderacer, som de aktiske racer og hyrdehundene rammes af sygdommen. Men lidelsen er også set hos fx retriever racerne.

Årsagen til lidelsen er mikroblødninger I de små blodkar i årehinden. Denne blødning forårsager større eller mindre skade på nethinden. Skaden efterlader nethinden i det ramte område tyndere, og med mere pigmentet normalt. Disse områder betegnes som ar, og vil være synlige ved øjenlysning. Hunde med denne lidelse kan have enkelte eller flere af disse ar, og antallet af læsionerne øges ofte med alderen. Hvis arene er mange, kan de flyde sammen, hvorved hele eller store dele af nethinden angribes. Enkelte hunde udvikler en generaliseret nedbrydning af nethinden, og dette sker, forårsager sygdommen synsnedsættelse og blindhed. Lidelsen kan på dette stadie forveksles med PRA. Men måden hvorpå lidelsen opstår og udvikler sig, er ikke forenelig med PRA.

Der er stor forskel på tidspunktet for opståen og udbredelse af sygdommen, samt for hvor hurtigt sygdommen udvikles. Typisk er udbredelsen asymmetrisk mellem de to øjne. Flere hanhunde end hunhunde rammes af sygdommen.

Arvelige, miljømæssige og infektiøse årsagsforhold er foreslået, men endnu er det ikke fastlagt hvad der udløser sygdommen. Det har ikke været muligt at påvise at sygdommen er arvelig, og måden hvorpå sygdommen udvikler sig, er ikke umiddelbart forenelig med i hvert fald en simpel arvegang.

Desværre er sygdommen ret udbredt og da årsagsforholdene ikke er klarlagt, har vi ingen værktøjer til at kontrollere, forebygge eller behandle denne sygdom. Og eftersom den ikke er arvelig, eller i det mindste ikke simpel arvelig, er der ikke umiddelbart nogen fremtidige muligheder for at kontrollere sygdommen ved at genteste eller indføre hensigtsmæssige avlsstrategier.